Radijo mėgėjo tinklaraštis

LY2GV

Šie puslapiai skirti mano mielam hobiui

 

Pradžia

 

 

 

80m Autosantechninės antenos ASA80m aprašymas

 

2004 metų birželio mėnesį  su kolega Jonu LY2BDZ besiblaškant po Lietuvą su automobiliu ir 2m automobiline radija išsikristalizavo idėja, kad visgi reiktų imti ir padaryti 80m bangai „rankinuko“ anteną... Grįžę po blaškymosi, skubiai užsukome į santechnikos parduotuvę ir kaip buvome apsitarę – nupirkau reikalingas medžiagas.

 

            Antenai pagaminti reiktų:

  1. Nuotėkų vamzdis 50mm – 2metrai ilgio.
  2. Nuotėkų vamzdžio 50mm kryžmė į keturias puses – 1vnt.
  3. Maži metaliniai žiedai antenos viršuje atotampoms tvirtinti – 4vnt.
  4. Didesni metaliniai žiedai antenos apačioje atotampoms tvirtinti – 4vnt.
  5. Karabinai atotampoms prie žiedų prisegti – 8vnt.
  6. Atotampų įtempikliai – 4vnt.
  7. Metaliniai dirželiai viršutiniams žiedams, talpuminės apkrovos „aštuoniukei“ ir antenos laidams galuose tvirtinti – 4vnt.
  8. Dar reikia 50mm plastikinio nuotėkų vamzdžio (antenos pagrindui) – 1metro
  9. Apvijinio laido 0,97mm diametro apie 30-35metrų
  10. PL259 prietaisinės jungties – 1vnt.
  11. Lankstaus montažinio laido (bus naudojamas antenos „žemei“ prie automobilio prijungti) – apie 2metrus
  12. Kontaktinių lapelių antenos „žemei“ tvirtinti prie PL259 jungties „korpuso“ ir kur nors prie automobilio varžtelio kuris turi gera kontaktą su automobilio korpusu (pas mane – salone keleivio pusėje uždangos nuo saulės tvirtinimo varžtas) – 2vnt
  13. Pageidautinas transiverio korpuso „įžeminimas“ – 1vnt. (trumpas laidukas nuo automobilio korpuso iki transiverio korpuso)
  14. Talpuminei apkrovai padaryti reikia tvirtos vielos – aš turėjau 3mm bimetalo – 2,70metro.
  15. Santechninės izoliacijos (tokia sidabrinė, plati ir minkšta, skirta vamzdžių sandarinimui) – rulonas.
  16. Pagalys, kuris lystų į 50mm vamzdį ir dar liktų šiek tiek erdvės antenos laidui laisvai pralysti (skirtas antenos pagrindui suteikti standumo) – apie 1metro
  17. Keletos savisriegių varžtų, vamzdžiams sukišus vieną į kitą, sutvirtinti, kad nesisukinėtų, tam pagaliui prie vamzdžio pritvirtinti iš vidinės pusės ir jungčiai PL259 prie kryžmės vamzdžio pritvirtinti – apie 7-10 vnt.
  18. Pageidautini kamščiai vamzdžių galams užkimšti (galima panaudoti nuo 5ltr vandens butelių kamščius šiek tiek apdirbus ir grūdant atvirkščiai į 50mm vamzdį, kryžmės apačiai užkišti rasite specialų santechninį užaklinimą, pagrindo vamzdžiams panaudojau žmonos dezodorantų dangtelius J) – 4vnt.
  19. Paprastos montažinės izoliacijos – rulonėlis
  20. Gumos gabaliukas po PL259 jungtimi arba silikoninis hermetikas.
  21. Atotampų izoliacinė medžiaga (aš naudoju apie 2mm medžiagą, panašią į žvejybinį valą) – virš 10metrų (priklauso nuo tvirtinimo vietų ir automobilio stogo)

Taigi kaip ir viskas ko reikia – net negaliu patikėti, kad tiek daug...:)  Tačiau Jūs galite improvizuoti su tvirtinimo detalėmis, kaip išmanydami ir nebūtinai viska pirkti...

 

            Antenos gamyba:

Patirtis parodė, kad reikia susukti apie 200vijų ant to 2metrų vamzdžio, kad liktų galimybė priderinti trumpinant... Vienos vijos ilgis yra apie 16cm, todėl laido reiks apie 32metrų... Vynioti reiktų maždaug 0,7 -0,8cm žingsniu (apvija bus kiek trumpesnė nei vamzdis, nes viršuje daugiau (apie 10-15cm) ir apačioje mažiau (tik metalo dirželiui) būtina palikti vietos antenos tvirtinimo mazgams. Tokį kiekį vijų susukti sunku ant lygaus vamzdžio, todėl paprasta montažine izoliacija kas 10-20 vijų reiktų fiksuoti jau suvyniotas vijas prie vamzdžio. Patartina pradėti vynioti nuo apatinės būsimos antenos dalies paliekant apie 20cm laisvą apvijinio laido galą, kurį vėliau tvirtinsim litavimo būdu prie metalinio dirželio gerai apie jį apvynioję ir per mažą skylutę perkišę šį laidą i vamzdžio vidų prilituosim prie PL259 jungties „karštojo“ kontakto. Šią jungtį savisriegiais pritvirtiname prie įsigytos kryžmės, prieš tai išgręžę reikiamo diametro skylę, kad šios jungties konusinė dalis gražiai „įgultų“ į padarytą skylę ir tarp jungties tvirtinimo plokštumos ir kryžmės paviršiaus neliktų tarpo. Čia labai butų neblogai padėti gumos gabaliuką arba tiesiog jungties kraštelius patepti silikoniniu hermetiku. Tuomet ši jungtis keturiais savisriegiais prisukama prie plastmasinės kryžmės (nepamirškite „apludinti“ karštojo jungties galo ir po vienu iš tvirtinimo varžtelių pakišti „lapelį – kontaktą“ „žemės“ laidui prie antenos prijungti. Geriausia šį laidą pasidaryti iš anksto su dviem tokiais kontaktėliais ir vėliau prisukti prie jungties.

            Tačiau grįžkime prie vyniojimo. Taigi susukame tas 200vijų reikiamu žingsniu ant antenos karkasinio vamzdžio ir viršutiniame gale, kaip ir apatiniame paliekame laisvą laido galą.

            Sekantis žingsnis padaryti talpuminę apkrovą – „aštuoniukę“. Imame 2,7m bimetalo – sulenkiame (tai nelengva procedūra) per pusę. Sulenktos vielos galus iš abiejų pusių po 5cm nulenkiame statmenai sulenktos vielos linijai. Toliau  iš šios vielos darome „aštuoniukę“, suspausdami (artindami) tuos nulenktus galiukus į sąlyginį centrą, tuo būdu apie šį „centrą“ susiformuoja dvi „barankos“. Dabar imame metalinį dirželį, mauname ant antenos vamzdžio galo, bet taip, kad dar liktu kiek vietos kitam metaliniam dirželiui, kuris bus skirtas laikyti mažesniuosius metalo žiedelius, ir už šio dirželio užkišame tuos „aštuoniukės“ viduryje esančius atlenktus galus. Tuoj pat stipriai užveržiame, kad laikytųsi, taip pat apvyniojam keletą vijų palikto antenos laido apie tvirtinimo dirželį ir prilituojame prie šio metalo dirželio ir prie „aštuoniukės“, neblogai jei Jums pavyktų sulituoti „aštuoniukės“ laido galus į vieną. Dabar galutinai užveržiame dirželį (vamzdis truputį deformuosis, bet gerai stebėkite, kad neperspaustumėte kiaurai).

            Imame metalinį dirželį ir ant jo sumauname keturis mažuosius žiedelius. Dedame šį dirželį su žiedais ant būsimos antenos galo – virš „aštuoniukės“ tvirtinimo ir paskirstę taip, kad prie žiedukų prisegtos atotampos nesiektų  „aštuoniukės“ laido, suveržiame dirželį laikydamiesi tų pačių taisyklių dėl deformacijos.

Pastaba: pageidautina jau dabar būtų užkimšti šį vamzdžio galą, kol jis dar taisyklingai apvalus, nes užveržus dirželius deformacijos neišvengiamos. 

            Sekantis etapas ant šio antenos vamzdžio užmauname kryžmę su jungtimi. Savisriegiu kryžmę tvirtiname, kad antena nesisukiotų, bet čia reiktų apsižiūrėti kuria kryptimi kryžmė turi stovėti, o tai priklauso nuo to kaip bus tvirtinama prie automobilio stogo... Sekantis žingsnis per kryžmės apačioje esančią angą lituokliu prilituojame antenos apatinį laido galą prie „karštojo“ jungties galo. Užkemšame šį kryžmės galą turimu kamščiu. Šis kamštis geriau būtų pirktas parduotuvėje, nes kartais gali tekti paremontuoti, todėl turėtų būti galimybė patogiai prieiti prie jungties iš vamzdžio vidinės pusės. Lituoti jungtį  galite ir ją atsukę nuo kryžmės.

            Iš esmės jau turime anteną. Liko tvirtinimai. 1-no metro vamzdį pjauname per pusę ir turime du vamzdžius po 0,5metro. Juos sukišame į kryžmę iš šonų. Tuomet per šiuos vamzdžius ir kryžmę perkišame pagalį (atsargiai... nenutraukite antenos laido prilituoto prie jungties) ir iš viršaus (iš antenos pusės) savisriegiais per vamzdį į pagalį įsukame keturis varžtelius, taip, kad varžtai pritrauktų tą pagalį prie viršutinės (pusė į kurią remiasi pačios antenos vamzdis)  vamzdžio dalies. Po vieną varžtą abiejuose galuose ir po vieną prie kryžmės iš skirtingų antenos pusių – čia tam, kad įtemptos atotampos nesulaužytų tvirtinimo vamzdžių.

            Dabar liko sugalvoti tvirtinimą prie automobilio. Aš naudoju slidžių vežiojimo ant stogo bagažinę, kuri suspaudžia šiuos du vamzdžio galus su prakištu pagaliu ir taip laikoma antenos apačia. Šis vamzdis nupjaunamas tiek, kiek užtenka pasiekti abu tvirtinimo taškus. Čia jau individualu ir prisitaikoma. Ant šio vamzdžio galų uždedami dangteliai, kad važiuojant nekauktų ir nepatektų drėgmės, bei visokių šiukšlių.

            Didieji žiedai metalo dirželiais (trumpais) pritvirtinami prie bagažinės „ragų“. Karabinais atotampos su tempikliais apačioje prisegamos prie antenos ir uždėjus anteną ant stogo, prie didžiųjų žiedų. Tempikliais sureguliuojate antenos vertikalumą ir SVARBU – atotampų galiukus, kurie turėtų būti palikti ilgesni prakišate per tempiklių vidinį perimetrą ir lengvai pririšate, taip, kad tempiklis neturėtų galimybės atlaisvinti pačių atotampų. Vėliau atiderinus ilgius, užteks tik prisegti ir atsegti antenos atotampas nuo automobilio stogo.

            Derinimas. Derinimas vykdomas trumpinant perteklines vijas trumpiklių litavimo būdu ieškant rezonanso – tai panašu į paprasto dipolio derinimą, jei transiveryje yra autotiuneris, kuris iškompensuos likusį mažą reaktyvumą ir mažą aktyvinę varžą, nes tokių trumpintų antenų aktyvinė varža yra žemesnė nei 50 Omų...  Prieš derindami nepamirškite prijungti antenos „žemės“ prie automobilio korpuso ir tą patį padaryti su transiverio korpusu. Paprasčiausias derinimas yra ieškant mažiausio SWR. Jei turite modernų matuoklį, tai manau žinote kaip su jo parodymais elgtis.

            2005.06.12 su Leono LY2LU pagalba ir gamykliniu  prietaisu buvo išmatuoti antenos parametrai:

Dažnis MHz      Z,Om                X                      SWR

3.640                15                     -j8                    4.1

3.650                18                     -j4                    2.9

3.660                22                     +j9                    2.46

3.670                22                     +j23                  2.74

3.680                20                     +j37                  3.9

            Kuomet anteną suderinsime ir viskas bus jau padaryta dėl tvirtinimo, beliks antenai suteikti „metalo“ spindesį. Tam tikslui yra skirta sandarinimui minkštoji sidabrinė izoliacija, kuria apvyniojame nuo vieno iki kito galo antenos vamzdį su apvijomis. Tai suteikia vijoms mechaninį stabilumą ir estetinį vaizdą, kas taip pat manau yra labai svarbu. J Tiesa, ši izoliacija, bent jau jos paviršinis sluoksnis neatsparus ilgalaikiams atmosferiniams poveikiams, tačiau šiai antenai tinka, nes tai išeiginė antena...J

            Modifikacijos. Jūs galite kartoti arba kurti kažką naujesnio. Kad nereiktų tiunerio, manau galima būtų bandyti prijungti anteną prie transiverio į keleta vijų aukščiau apatinio galo, o pastarasis butu jungiamas prie automobilio korpuso. Kiek vijų? Na, manau tarp 10-ties ir 30-ties plius minus – teks parinkti eksperimentiškai, o dar geriau su prietaisais. Sėkmės eksperimentuojant ir darant dar geriau... 

            Žemiau pateikiu antenos mazgų nuotraukas, daugiau galite rasti www.qrz.lt/foto  LY2GV foto galerijoje.

Sėkmės WAL medžioklėje su ASA80m!!!

73‘

 

Gintautas LY2GV

 

Kryžmė                                   Pagalio tvirtinimas

                                        

Apatinės antenos dalies laido tvirtinimas      Jungties ir „žemės“ laido tvirtinimas

     

Antenos pagrindo vamzdis                 Jungties prijungimo vieta iš kryžmės vidaus

    

Antenos apačios užaklinimas Antenos viršaus užaklinimas

  

„Aštuoniukės“ ir atotampų tvirtinimo mazgas  „Aštuoniukės“ ir atotampų tvirtinimo mazgas

  

 

73‘

Pakartojimui/patobulinimui antenos ASA80m aprašymo parsisiuntimas čia. 

Būkite atsargūs.Tai pavojinga naudoti vairuojant ir yra galimybė sugadinti automobilį tiek mechaniškai, tieks elektriškai!!!